Tolle over opvoeden

edkJij bent het levende voorbeeld voor een kind. Daarom is het volgens Eckhart Tolle belangrijk dat je zelf de verandering bent die je in een kind wilt zien. Bewust leven is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor iedereen om je heen. Bewustzijn is besmettelijk, dus je zult zien dat anderen zich meer bewust zijn als jij dat ook bent. Volgens Eckhart is Presence, aanwezigheid, de sleutel naar een ruimer bewustzijn. Met Presence bedoelt Eckhart Tolle een egoloze staat van zijn, de levendige energie om je heen voelen; aanwezig zijn in volle acceptatie van wat is; ruimte, liefde en stilte voelen; werkelijke aandacht hebben voor wat zich in het hier en nu manifesteert. Het is niet iets wat je kan begrijpen zonder de ervaring, maar de meeste mensen hebben Presence wel eens bewust ervaren. De grote uitdaging van deze tijd is om zo veel mogelijk Present te zijn. Ruk je los uit je gedachten, adem diep in en uit en voel de energie om je heen zonder iets te benoemen van wat je ziet, hoort, voelt of ruikt.

Presence kun je steeds meer gaan ervaren in je dagelijks leven. Als je met een partner kinderen opvoedt, helpt het als er Presence is in de relatie met je partner. Want kinderen pikken veel op. Is er ruzie, dan wordt volgens Eckhart Tolle het pijnlichaam* gevoed, een dense en intense bundel van energie die men vasthoudt (zoals trauma’s en negatieve overtuigingen over jezelf). Net zoals bewustzijn besmettelijk is, is energie uit het pijnlichaam dat ook. Jij hebt elk moment de keuze wat je energie geeft, het pijnlichaam (dan kies je voor angst) of Presence (dan kies je voor liefde). Jij hebt elk moment de keuze welk voorbeeld je voor je kind bent.

Hoe kun je Present zijn terwijl je in contact bent met kinderen? Ten eerste begint het met volledige aandacht hebben voor de kinderen, en dan hebben we het over positieve aandacht. Sommige opvoeders geven vooral negatieve aandacht door te reageren op gedrag wat ze veroordelen en waartegen ze weerstand bieden. Deze aandacht leert een kind te handelen vanuit angst. Belangrijk is volgens Eckhart dat opvoeders altijd de rust zelve zijn, dus Present, wanneer bijvoorbeeld grenzen worden aangegeven aan het gedrag. Wanneer een kind ‘vervelend’ gedrag vertoont, kijk dan of het gedrag je op een negatieve manier raakt. Waarom raakt het een gevoelige snaar bij je?

Hoe kun je kinderen leren Present te zijn? Uiteraard, nogmaals, door het levende voorbeeld te zijn. Maar ook belangrijk is dat kinderen leren zich te focussen op het hier en nu. Dit kan bijvoorbeeld door de bekende ademhalingsoefeningen en meditaties gericht op de ademhaling (vooral geschikt als kinderen emotioneel of onrustig zijn). Maar interessanter is misschien wel de tip om kinderen aan te moedigen dingen te ervaren met alle zintuigen in plaats van alleen te benoemen. Alleen uitleggen wat een hond is, is niet genoeg. Het concept ‘hond’ is maar een mentaal label van wat een hond werkelijk is. Door een kind een hond te laten zien, aaien, ruiken etc, krijgt het contact met dat wat de hond werkelijk is (veel meer dan in woorden gezegd kan worden). Dus breng het kind terug naar de realiteit door middel van zintuigelijke ervaring.

Een andere tip van Eckhart Tolle is: ‘Laat ze het contact met de natuur niet verliezen’. De natuur is altijd Present en dat resoneert in ons. We komen tot onszelf, zo ook kinderen. Tot slot kun je kinderen in hun eigen taal uitleggen wat mindfulness is, wat gedachtes en piekeren zijn (dat je ze niet van jou zijn en niet hoeft te geloven), hoe je met emoties omgaat en wat het pijnlichaam is. Eckhart adviseert trouwens om het niet het pijnlichaam te noemen voor kinderen, maar kinderen er zelf een naam aan te geven nadat ze last hebben gehad van emoties van boosheid of verdriet (“Wat was het dat je overnam toen je begon te schreeuwen gisteren? Wat voelde je? “). Eckhart gaat niet in detaille in op hoe mindfulness voor kinderen eruit ziet, maar hier hebben anderen wel over geschreven (Eline Snel heeft bv. een mooi boekje gemaakt: ‘Stilzitten als een kikker’).

Most of the time, we interact with children only on the human level rather than on the level of consciousness. This “lack of Being” creates further separation from their true nature, which they cannot sense. When we realize that human and Being are one, our relationships with our children can change. As we realize that their primary destiny is the flowering of their Being, their human development is put in its rightful place, as a necessary, but secondary aspect to their upbringing. (Kim Eng)

Bron: http://www.eckharttolle.com/newsletter/june-2011/

Interessante video: https://www.youtube.com/watch?v=Ik1NClgVRXE

Interessant geluidsfragment: http://healingsite.nl/media/no-teaching.html

*Het pijnlichaam is het emotionele deel van het ego, en op dit moment leven we nog veel vanuit dit ego. Maar een kanteling is bezig naar een zuiver bewustzijn, velen noemen dit ‘het ontwaken’. Terwijl je in het proces van ontwaken zit, zul je zien dat je je eigen ego kunt observeren terwijl het aan het werk is. Soms kom je na een incident pas erachter dat je ego je in de weg zat. Maar hoe meer je Presence oefent, hoe eerder je je ego-valkuilen zult herkennen en kunt voorkomen. Tot het moment komt dat je je niet meer identificeert met het ego.